یزدفردا: یک متخصص طب ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ضمن بیان این که طب نوین و سنتی تقابلی با یکدیگر ندارند، اظهار کرد: در صورتی که انتخاب مردم درمان با داروهای گیاهی و روش‌های درمانی طب ایرانی است، باید به جای افراد عادی و عطاری‌های مدعی به سراغ فارغ‌التحصیلان و پزشکان متخصص در این حوزه بروند.

به گزارش یزدفردا: دکتر «محمد حسن نجفی» ضمن بیان این که هدف طب نوین و طب سنتی حفظ سلامت و درمان بیماری‌هاست، گفت: متخصصان هر دو رشته، از فارغ التحصیلان پزشکی هستند و هر دو از روش‌های پیشگیری، درمان، مراقبت بیماری و توانبخشی در حیطه طب ایرانی و طب نوین بهره می‌برند.

وی تصریح کرد: همانطور که استفاده از ابزار تشخیصی نوین برای تشخیص و برنامه ریزی درمانی برخی بیماری‌ها به متخصصین طب ایرانی کمک می‌کند، متخصصین طب نوین هم از روش‌های درمانی و داروهای طب ایرانی به صورت گسترده استفاده می‌کنند.

وی ضمن بیان این که برخی از فرآورده‌های طب ایرانی توسط پزشکان طب نوین تجویز می‌شود، گفت: حتی برخی از فرآورده‌های گیاهی نیز تحت پوشش بیمه‌های درمانی است.

نجفی در خصوص اقدامات درمانی برخی عطاری‌ها با بیان این که دریافت مجوز درمان از مراجع معتبر یک فرایند تخصصی است، ‌گفت: عطاری‌ها فقط اجازه فروش برخی اقلام در قالب خشکبار و گیاهان دارویی داشته و حق مداخله درمانی و تجویز دارو، ‌حتی تجویز گیاهان دارویی را ندارند.

این متخصص طب ایرانی افزود: عمده تخلفات عطاری‌ها در همین زمینه است که بدون شناخت بیماری، اقدام به تجویز یا فروش داروهایی می‌کنند که مجوز برخی از آنها فقط در اختیار داروخانه‌ها است.

وی همچنین در خصوص دوره‌های آموزش طب سنتی که توسط شرکت‌ها و افراد مختلف برگزار می‌شود، ضمن بیان این که اغلب این دوره‌ها صرفاً با موضوعاتی مثل آگاهی از مضرات خود درمانی، انواع داروها، شناخت اثر غذاها و خواص خوراکی‌ها و آموزش سبک زندکی بر اساس آموزه های طب ایرانی برگزار می‌شوند، گفت: برای درمان از طریق طب سنتی باید به سراغ متخصصین و فارغ‌التحصیلان این حوزه رفت چرا که طب ایرانی یک علم است و برای احاطه داشتن بر آن باید دوره‌های دانشگاهی تخصصی که ترکیبی از دانش و کارورزی است را گذراند.

وی درباره مدعیان طب سنتی در فضاهای مجازی با اشاره به این که در همه حوزه‌های علمی مدعیان فراوانی وجود دارند، گفت: طبابت و پزشکی به علت این که با سلامت و جان مردم سر و کار دارد حائز اهمیت بیشتری است اما متاسفانه امکان برخوردهای قانونی با متخلفین محدود است و خود مردم باید از این افراد فاصله گرفته و از دستوراتشان پیروی نکنند.

این متخصص طب ایرانی در خصوص مسمومیت با داروهای گیاهی، اظهار کرد: مهمترین بخش این مسمومیت‌ها مربوط به  تداخل اثر داروهای گیاهی با داروهای بیماران، به خصوص بیماری‌های مزمن مثل فشار خون، دیابت و غیره است که ممکن است آسیب رسان باشد.

وی افزود: برای مثال استفاده همزمان از داروهای طب ایرانی برای درمان دیابت می‌تواند موجب افت ناگهانی قند خون یا در مواردی افزایش غیر قابل کنترل قند خون شود و این داروها باید تحت نظر پزشکان متخصص تجویز و مصرف شوند.

این متخصص طب ایرانی اظهار کرد: مورد دیگری که در مصرف خودسرانه داروهای گیاهی دیده شده، مصرف نابجای داروهای گیاهی سرشار از ویتامین آ در دوران بارداری بوده که باعث آسیب به جنینی یا سقط وجود می‌شود.

نجفی افزود: مصرف خودسرانه برخی داروهای گیاهی حتی در قالب دم نوش‌ها می‌تواند موجب تپش قلب، افزایش فشار خون و گاهی موجب مرگ شود.

وی تصریح کرد: برخی داروهای ترکیبی و گیاهانی که حتی به صورت خوراکی مصرف می‌شوند می‌توانند مراحل طبیعی انعقاد خون را دچار اختلال کنند و در صورت مصرف آن ها جراحی و آنژیوگرافی ممنوع است.

نجفی اظهار کرد: حتی مصرف دراز مدت برخی دم نوش‌ها مثل چای سبز هم باید زیر نظر پزشک انجام شود.

این متخصص طب ایرانی در پایان افزود: اغلب مردم بر این باور غلط هستند که مواد طبیعی یا گیاهان دارویی اگر مفید هم نباشند، ضرری ندارد و موجب آسیب نمی‌شود، در حالی که بسیاری از همین داروهای مصرفی برای بیماری‌های شایع در ابتدا از عصاره گیری گیاهان دارویی حاصل شده و بعدا به صورت صناعی ساخته شده است و مصرف خودسرانه آنها اثرات نامناسبی بر سلامت افراد دارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا